انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار
انجمن اسلامی معلمان ایران در ابتدای سال ۱۳۵۶ توسط جمعی از معلمین انقلابی که با هسته اولیه شهید رجایی، شهید باهنر و شهید دکتر محمد حسین بهشتی ایجاد گردید و در سال ۱۳۷۰ به ثبت وزارت کشور رسید.
آخرین نظرات
روابط عمومی دفتر محمد خاتمی: رییس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به اینکه نسل‌هایی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند در جریان انقلاب نبوده‌اند و فضای پیش از انقلاب را درک نکرده‌اند، گفت: «ممکن است برایشان سوءتفاهم ایجاد شود و قدر این انقلاب را ندانند و به‌خاطر سوءتفاهمات و به‌خاطر تبلیغات سویی که از بیرون و درون علیه انقلاب و کشور می‌شود و به خاطر برخی عملکردها حتی این سوءتفاهم از انقلاب به اسلام هم منتقل شود؛ اسلامی که برای رهایی و آزادی انسان آمده است.»

خاتمی: آزادی بیان راهکار مقابله با فساد است/ انقلاب ما انقلاب رحمت بود نه خشونت


روابط عمومی دفتر محمد خاتمی: رییس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به اینکه نسل‌هایی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند در جریان انقلاب نبوده‌اند و فضای پیش از انقلاب را درک نکرده‌اند، گفت: «ممکن است برایشان سوءتفاهم ایجاد شود و قدر این انقلاب را ندانند و به‌خاطر سوءتفاهمات و به‌خاطر تبلیغات سویی که از بیرون و درون علیه انقلاب و کشور می‌شود و به خاطر برخی عملکردها حتی این سوءتفاهم از انقلاب به اسلام هم منتقل شود؛ اسلامی که برای رهایی و آزادی انسان آمده است.» «سیدمحمد خاتمی» در دیدار با خانواده شهدای گروه «منصورون» افزود: «امروز مساله حقوق شهروندی در جامعه ما به‌درستی مطرح می‌شود و امیدوارم بتوانیم به یک توافقی برسیم و راهکاری پیدا کنیم. یعنی به صورت نظام‌مند همه کسانی که در ذیل نظام برآمده از انقلاب هستند حق و حرمت داشته باشند. همه با هم در کنار هم باشیم همچنان که همه ما هموطنان در طول تاریخ مسلمان و غیرمسلمان و گرایش‌های مختلف اسلامی همه با هم درد استبداد را تحمل کردیم، رنج‌ها را تحمل کردیم، عقب‌ماندگی را تحمل کردیم و تلاش برای بهبود مملکت کردیم، امروز هم که در مرحله تحقق نظام جمهوری اسلامی هستیم همه با هم و در کنار همدیگر باشیم. همه باید حق و حرمت داشته باشند، کسی که برانداز نیست، شهروند جمهوری اسلامی است و باید از همه حقوق برخوردار باشد. این انقلاب اسلامی ما بود ارزش‌ها و معیارهای اسلامی، هم انگیزه بود هم هدف. همین مردمسالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و اینکه حکومت برآمده از اراده مردم و در مقابل آنها مسوول است این از ارزش‌های والای اسلامی ما و انقلاب ما بود. ما باید قدر این انقلاب و امام؛ اسلام و شهدا و نیز نقشی که در سرنوشت و تاریخ ما داشته‌اند را بدانیم و آنها را پاس بداریم.»
«خاتمی» با بیان اینکه عملکردها ممکن است غلط باشد، رویکردها ممکن است نادرست باشد، ممکن است در اثر عملکردها مشکلاتی پیدا شود گفت: «ولی باید تفکیک شود بین آنها و ارزش‌ها و اهداف انقلاب تا خدای ناکرده نارسایی و نادرستی کار ما یا بعضی از مشکلاتی که طبیعی یا غیرطبیعی وجود دارد به اصل انقلاب سرایت نکند بلکه همه بکوشیم بر پایه آن ارزش‌ها این اشکالات را رفع کنیم. اصلاحات یعنی همین؛ اصلاحات یعنی نقص‌ها و رویکردهای غلط و عملکردهای نادرست نقد شود و مورد ارزیابی قرار گیرد و براساس معیارها و ارزش‌هایی که در انقلاب بود و ارزش‌هایی که انقلاب داشت و خواست‌هایی که ملت داشت آنها را اصلاح کنیم.»
«خاتمی» با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای تغییر وضع آمده افزود: «وضع ناگواری که به لحاظ اخلاقی، معنوی و مادی وجود داشت، نظامی که بر سر کار بود بیگانه با منافع ملی و اهدافی که مردم داشتند، بیگانه با دین و آیین و فرهنگ اصیل مردم بود و البته مدعی توسعه کشور بود، ولی توسعه‌ای که آنها دادند نتیجه‌اش چه بود؟ فساد گسترده در همه عرصه‌ها، نابودی بنیادهای اقتصادی کشور و تبدیل کشور به یک کشور مصرف‌کننده بسیار شدید و نیز زمینه‌ساز حاکمیت بیگانگان بر کشور و حاصل کار فسادهای اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی و بدتر از همه تحقیر ملت؛ آزادی‌ها را محدود کردند که توسعه ایجاد کنند، درحالی‌که بیش از منافع ملی، منافع قدرت‌های بیگانه را که متضاد با منافع ما بود در نظر داشتند و هزار فامیلی که به الاف و الوف رسید. این وضع باید عوض می‌شد انقلاب آمد تا این وضع را عوض کند. انقلاب برای عوض‌کردن همه‌چیز است و الا اگر فقط یک حکومت فاسد موردنظر باشد با یک کودتا هم تغییر ممکن است که در این موارد اغلب یک حکومت استبدادی جایگزین یک حکومت استبدادی فاسد می‌شود.» خاتمی افزود: «ما عادت کرده‌ایم همه مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم، البته تا حدودی درست است که بیگانگان مشکل‌ساز هستند. بیگانگان در این مملکت دخالت می‌کردند. مگر بعد از مشروطه دخالت بیگانگان و به‌خصوص انگلیس نبود که رژیم اسبتدادی نفس‌گیر را روی کار آورد یا وضع روشن‌ترش 28مرداد؛ مگر کودتای بیگانه نبود که حکومت فاسد را روی کار آورد یا حکومت فاسد را تقویت کرد؟ دخالت بیگانگان مسلم است.»او با اشاره به اینکه انقلاب خواستار حکومتی است که برآمده از اراده مردم و مسوول در مقابل آنان باشد افزود: ‌«باید زمینه‌اش فراهم شود، نهادها و تشکیلات می‌خواهد و الا یک دولت بزرگ با بوروکراسی سنگین بخصوص اگر متکی به نفت باشد ولو حسن نیت هم داشته باشد عملا میل به تمرکز پیدا می‌کند، از انتقاد بدش می‌آید. نهادهایی لازم است تا این تحول انقلابی پایدار شود. این همه امام تکیه می‌کردند به مردم باید حاکمیت مردم در جامعه نهادینه شود، احزاب، گروه‌ها و تشکیلاتی لازم است که با امنیت بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند. انقلاب آمد تا اوضاع را عوض کند و زمینه‌های فسادی را از بین ببرد و اقتصاد پویا زمینه‌های توسعه‌ای متناسب با وضع تاریخی و نیازها و منافع ما را ایجاد کند. اگر ما این ارزش‌ها را بشناسیم بهتر می‌توانیم راه را تشخیص بدهیم.» رییس‌جمهوری پیشین ایران با بیان اینکه درباره انقلاب زیاد صحبت شده است افزود: «ولی باز هم لازم است. اگر گفته می‌شود که انقلاب آمد تا با فساد مقابله شود و نگذاریم فساد فراگیر و نهادینه شود و اگر فسادی هست باید ریشه‌ای با آن مبارزه شود، برای اصلاح امور و برگرداندن جامعه به هدف انقلاب است نباید کسانی که چنین می‌گویند متهم شوند به ضدانقلاب بودن.»
خاتمی با اشاره به اینکه اگر بر آزادی بیان و نظر تکیه می‌شود برای این است که یکی از راه‌های جلوگیری از فساد و فراگیرشدن فساد و تداوم آن آزادی‌ها و نقدکردن‌هاست افزود: ‌«اگر می‌گوییم مطبوعات مجامع و احزاب و تشکل‌های غیردولتی باید حضور داشته باشند، اهمیت داشته باشند (در چارچوب قانون نه اینکه هرج‌ومرج باشد) این برای جلوگیری از فساد است، این درست در جهت دفاع ارزش‌هایی است که انقلاب ما می‌خواست. نباید عده‌ای باشند به محض اینکه چیزی را نمی‌پسندند چون امکانات دارند و صدایشان بلند‌تر است دیگران را متهم به همه اتهامات کنند و حتی حق دفاع را از آنان بگیرند.» رییس‌جمهوری سابق درخصوص نسبت خشونت و انقلاب گفت: ‌«درباره انقلاب بحث‌های فراوانی شده و با اجازه می‌خواهم در اینجا به نکته ظریف و حساس دیگری اشاره کنم و آن نسبت میان انقلاب اسلامی و خشونت است. می‌دانید که قبل از انقلاب گروه‌هایی بودند که علیه رژیم مبارزه می‌کردند و قایل به مبارزه مسلحانه بودند و از جمله ترور. حضرت امام هیچ‌گاه با این جریانات کنار نیامدند و شیوه و روش آنها را تایید نکردند، چراکه انقلاب ما انقلاب خشونت علیه خشونت نبود، بلکه انقلاب رحمت علیه خشونت بود.»
خاتمی‌ افزود: «این انقلاب به جمهوری اسلامی ختم شد الان چه باید کنیم؟ الگوسازی. یعنی باید این الگو را چنان بسازیم که در آن انسان‌ها احساس امنیت کنند و رفاه و پیشرفت داشته باشند. عدالت بر جامعه حاکم باشد و همه زمینه‌های پیشرفت برای کشور فراهم آید. هر کس توانست این کار را بکند و در این راه گام بردارد او انقلابی راستین است. ما باید بگوییم در نظاممان علاوه بر مردمسالاری، آزادی، امنیت، اخلاق و معنویت (امری که متاسفانه در دنیای امروز کمتر آن را می‌بینیم) وجود داشته باشد. اگر چنین کردیم ما انقلابی هستیم و راه انقلاب را رفته‌ایم.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی