انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار
انجمن اسلامی معلمان ایران در ابتدای سال ۱۳۵۶ توسط جمعی از معلمین انقلابی که با هسته اولیه شهید رجایی، شهید باهنر و شهید دکتر محمد حسین بهشتی ایجاد گردید و در سال ۱۳۷۰ به ثبت وزارت کشور رسید.
آخرین نظرات

تحرکات تشکل‌های سیاسی در سال جدید :

فصل نوسازی احزاب از راه می رسد

اگر تحرکاتی که از اواخر اسفندماه سال گذشته میان احزاب آغاز شد، در ماه‌های آینده هم تداوم بیاید امسال سال پایان «رخوت» تشکل‌های سیاسی خواهد بود. رخوت فراگیری که متعاقب سیاست‌های انقباضی دولت نهم و دهم در زمینه تحزب، فعالیت احزاب را به کمترین حد ممکن تنزل داده بود تا جایی که رویدادی چون انتخابات ریاست جمهوری هم نتوانست آن را احیا کند. از همین رو خردادماه سال گذشته به جای رقابت احزاب و تشکل‌های سیاسی شناسنامه‌دار، کارزار انتخاباتی بین چهره‌های سر‌شناسی بود که هر چند از حمایت گروه‌های سیاسی برخوردار بودند اما هیچ کدام «حزبی» نبودند. با پیروزی کاندیدایی که در ایام تبلیغات از لزوم آزادی فعالیت احزاب و گسترش تحزب سخن گفته بود و تلاش‌های وزارت کشور برای فراهم کردن بستر فعالیت آزادانه تشکل‌های سیاسی تحرکاتی میان احزاب دیده شد. حضور در جلسات مستمر وزارت کشور، ارسال نظرات برای تدوین لایحه احزاب، تلاش برای بازگشایی «خانه احزاب» و برگزاری کنگره در ماه‌های پایانی سال گذشته از جمله این تحرکات بود. آخرین تحول در این عرصه، توسعه کمی و کیفی احزاب است که در دستور کار برخی از احزاب و گروه‌های شناخته شده قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به یارگیری جبهه پیروان خط امام و رهبری و «نوسازی» حزب کارگزاران سازندگی اشاره کرد.
نوسازی کارگزاران سازندگی
اسفندماه سال گذشته بود که «غلامحسین کرباسچی» اعلام کرد این حزب در جهت بازسازی خود تغییراتی را در شورای مرکزی بوجود آورده است. دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «مهرنامه» گفت که به خاطر حضور نداشتن برخی از اعضای شورای مرکزی، هیأت اجرایی کارگزاران تصمیم گرفت از طرفی تعداد اعضای این شورا را به 31 نفر افزایش دهد و از طرف دیگر از پیوستن چهره‌های جدید به شورای مرکزی حزب خبر دادکه در میانشان نام «سعید لیلاز» و «محمد قوچانی» به چشم می‌خورد. دو چهره‌ای که سابق بر این به عنوان فعال حوزه مطبوعات شناخته می‌شدند. یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت و اهل سنت نیز از دیگر اعضای جدید حزب کارگزاران بودند. پیوستن این افراد به حزب باعث شد این پرسش پیش بیاید که آیا بانیان این تشکل بنا دارند «کارگزاران جدید» را پایه‌گذاری کنند که کرباسچی در پاسخ ضمن رد این ادعا گفت که تلاش شورای مرکزی تنها «نوسازی» و «بهسازی» است.
عضو‌گیری جبهه پیروان و پایداری
رویکردی که در جبهه اصولگرایان نیز پی گرفته شده و در همین راستا بود که جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد با پیوستن سه حزب جدید تعداد تشکل‌هایی که زیر چتر جبهه فعالیت می‌کنند به 17 عدد رسیده است و از سوی دیگر جبهه پایداری اعلام کرد با پیوستن چند حزب شناسنامه‌دار به یکدیگر در خواست مجوز فعالیتش را به وزارت کشور ارائه کرده است. چرا که بر خلاف جبهه پیروان، جبهه پایداری از عضویت احزاب خالی بود و بر همین اساس وقتی در سند پیشنهادی وزارت کشور برای فعالیت احزاب اعلام شد جبهه‌ها باید حداقل از سه حزب شناسنامه‌داری تشکیل شوند که از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت بگیرند اعضای جبهه پایداری برای اجازه فعالیت درخواست مجوز کردند. بنا به لایحه پیشنهادی وزارت کشور نه تنها دو جبهه پیروان و پایداری نیازمند مجوزی مجزا از پروانه فعالیت حزب‌های تشکیل‌دهنده هستند بلکه تشکل های روحانی چون جامعتین نیز بایدبرای فعالیت خود، مجوز بگیرند. هر چند جبهه پایداری به محض انتشار این لایحه عزم جزم کرد تا رسماً از وزارت کشور اجازه فعالیت بگیرد اما جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد که بدلیل عضویت 17 تشکل شناسنامه‌دار نیازمند دریافت پروانه نیست بخصوص تا زمانی که قانون فعلی حاکم است. محسن کوهکن نایب رئیس این جبهه در این باره به ایران گفت: «قانون فعلی تکلیفی را برای جبهه مشخص نکرده است. قانون لایحه احزاب هم به صراحت می‌گوید اگر تشکل‌های همفکر بخواهند با هم همگرایی داشته باشند باید با اطلاع وزارت کشور باشد»
دیدارهای باهنر
او در باره تحرکات اخیر جبهه پیروان بعد از دبیر کلی «محمدرضا باهنر» می‌گوید: «عمده فعالیت جبهه بعد از شروع به کار رئیس جدید، برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی است. در همین راستا تشکل‌های مجوز دار- که خود را اصولگرا می‌دانند - تقاضای اضافه شدن به جبهه پیروان را دارند. از سوی دیگر اعضای هیأت رئیسه و شورای مرکزی به صورت متناوب جلساتی دارند که در آن از نقطه نظرات اعضای جبهه با خبر می‌شوند» وی با اشاره به جلسات هفتگی شورای مرکزی که به طور متناوب برگزار می‌شود، دیدار‌های محمد رضا باهنر با غیر اصولگرایان را خارج از دایره فعالیت‌های او در قامت دبیر کل جبهه پیروان دانسته و می‌گوید: «آقای باهنر ضمن آن‌که دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری است، نایب رئیس مجلس نیز هست و متعاقب این مسئولیت گروه‌های مختلفی با ایشان گفت‌وگو دارند که این ارتباطات متوجه نایب رئیسی ایشان در مجلس است نه دبیر کلی جبهه.» کوهکن همچنین از دیدار‌های «فردی» باهنر با اصولگرایانی که عضو جبهه پیروان نیستند خبر داد و گفت: «این دیدارها که به گفته آقای باهنر سرپایی است برای همگرایی و وحدت اصولگرایان انجام می‌شود» او در توضیح رابطه جبهه پیروان و پایداری می‌گوید: «حرکت جبهه پیروان از ابتدای تشکیل بر مدار اعتدال و میانه روی و دوری از تند روی و کند روی بوده اما در ارتباط با دیگر سلایق اصولگرا هیچ گاه فرصت برادرانه را از خود سلب نکرده و نمی‌کنیم.»
کوهکن بحث بر سر تصمیم جبهه پیروان برای انتخابات مجلس را «زود هنگام» می‌داند اما می‌گوید بحث بر سر انسجام و وحدت این گونه نیست. دغدغه‌ای که نه تنها میان اعضای جبهه پیروان بلکه از سوی جریان‌های دیگر سیاسی نیز دیده می‌شود.
گسترش فعالیت رسانه‌ای
جریان‌هایی که در انتخابات‌های گذشته، هم نتیجه «وحدت» و هم محصول «افتراق»شان را به عینه دیده‌اند، در تلاشند موضوع «وحدت» را به ماههای پایانی منتهی به انتخابات نسپارند. از جمله «جمعیت زنان نواندیش مسلمان» که نه تنها قصد دارد با برخی از تشکل‌های همسو و همفکر، دفتر مشترکی اجاره کند بلکه در فکر پیوستن به تشکل‌های چندگانه اصلاح‌طلب است. فاطمه راکعی دبیر کل این جمعیت درخصوص تحرکات احزاب در سال جدید، از برنامه‌های جدید تشکل متبوعش می‌گوید. او در گفت‌وگو با «ایران» ضمن اشاره به جایگاه و فعالیت جمعیت تحت مسئولیت خود می‌گوید: «متأسفانه همه احزاب در چند سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفتند و عملاً امکان فعالیت آن‌ها، آن گونه که دلخواهشان بود مهیا نشد اما با تغییر فضای سیاسی در دولت جدید، فعالیت احزاب شناسنامه‌دار جدی‌تر و فراگیرتر از سر گرفته شده است. از جمله جمعیت ما که بزودی بعد از تشکیل مجمع عمومی فعالیت‌هایش را جدی‌تر پی خواهد گرفت. البته توسعه فعالیت نیازمند حل برخی مسائل و مشکلات است.»
راکعی سپس مسائل پیش پای فعالیت جمعیت زنان را برشمرده و می‌گوید: «یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر نداشتن رسانه بود چرا که سایت جمعیت هک شده بود و ما ناچار شدیم از طریق وبلاگ فعالیتمان را ادامه دهیم اما الان شرایط به گونه‌ای است که می‌توان فعالیت سایت را از نو شروع کرد.
همچنین برای راه‌اندازی شعبه‌های استانی اقدام کردیم.  چرا که بسیاری از استان‌ها متقاضی بودند شعبه‌هایی داشته باشند و در همین راستا دفاتر استانی در شیراز، اصفهان، چهار محال و بختیاری و آذربایجان در حال شکل‌گیری است و آیین‌نامه فعایت دفاتر استانی هم آماده شده است. دفتر مرکزی هم در دولت قبلی تعطیل شده بود و ما در منازل خانم‌هایی که عضو تشکل بودند جلساتمان را برگزار می‌کردیم اما الان به دنبال جای مناسبی هستیم. پیرو صحبت با یکی دو حزب و جمعیت همفکر در صدد اجاره دفتری مشترک هستیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و اگر امکانپذیر نشد جای کوچک تری را تهیه می‌کنیم. مسأله دیگر تعامل با دیگر احزاب اصلاح‌طلب است که در همین راستا تلاش داریم عضو احزاب چند گانه اصلاح‌طلبان شویم.»


منتشر شده در شنبه, 30 فروردین 1393 در سایت انجمن اسلامی معلمان ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی