انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار

صنفی- فرهنگی - اجتماعی

انجمن اسلامی معلمان خوانسار
انجمن اسلامی معلمان ایران در ابتدای سال ۱۳۵۶ توسط جمعی از معلمین انقلابی که با هسته اولیه شهید رجایی، شهید باهنر و شهید دکتر محمد حسین بهشتی ایجاد گردید و در سال ۱۳۷۰ به ثبت وزارت کشور رسید.
آخرین نظرات

آزادی زندانیان سیاسی هیچ وقت دیر نیست

رییس دولت اصلاحات گفت:‌ مساوات در برابر قانون، اخلاق در بعد اجتماعی و مهمتر از آن در بعد سیاسی بالاخص در بین حاکمان از نکات و معیارهای مورد توجه حضرت علی بود که توجه به این معیارها و مواضع می‌تواند مبنا و الگوی خوبی برای جوامع اسلامی در امر همبستگی و اتحاد باشد.



حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در دیدار مردمی به مناسبت روز عید غدیر خم با اشاره به عظمت و بزرگی این عید فرخنده گفت: چه خوب بود در این عید بزرگ شاهد آن باشیم تا کسانی که اتهامات سیاسی دارند در حصر و بند نباشند. چه خوب بود در این روز شاهد حضور بسیاری از زندانیان به خصوص آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و بانو رهنورد بودیم. هنوز هم معتقدم که برای چنین کاری دیر شده ولی در عین حال هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست. برای رشد و پیشرفت کشور و مقابله با تهدیدهای بیگانه کار خوب هیچ گاه دیر نیست.

رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه علی (ع) الگو، سرمشق و ولی ما است گفت: اولیا خداوند به میزانی که از کمال انسانی برخوردار هستند از مقام ولایت الهی برخوردار می‌شوند کما اینکه پیامبر (ص) تربیت شده خدا و علی (ع) تربیت شده پیامبر خدا بودند و یا به تعبیری علی با واسطه تربیت شده خود خداوند بود. وی ادامه داد: علی (ع) نه به لحاظ تشیع و اسلام که از نظر تحلیلی و فلسفی یک معیار است و مواضع او یک راهنمای روشن در زندگی انسان‌ها است. علی (ع) در میان بزرگان و همچنین صحابه پیامبر ویژگی‌های بارزی داشت و در نهایت نیز چند سالی هم به حکومت ظاهری هم رسید. از این جهت مناسب است که در این موقعیت حساس او را سرمشق خود قرار دهیم.

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه اسلام آمده بود تا توفیق در جامعه را سرمشق همه قرار دهد، تاکید کرد: اسلام آمده بود تا انسان بنده هیچ کسی جز خدا نباشد و سرسپردگی به خدا عین آزادی است. اسلام آمده بود تا بگوید اساس رشد عدل، اخلاق و حق مبنای رابطه در نظام اجتماعی باید باشد. اسلام آمده بود تا بگوید انسان دارای کرامت و عقل است. خاتمی با اشاره به دوران پس از پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: در این دوران مبانی اساسی اسلام ادامه نیافت و ما شاهد بودیم که در آن دوران بسیاری از جاهلیت‌های اعراب زنده شد. ثروت‌های انباشته شده به خصوص با فتوحات اسلام، بداخلاقی‌ها، دنیازدگی و همه و همه حاصل آن شدند تا فاصله بسیار عمیقی بین مردم و حکومتی که روزگاری از مردم برآمده بود، ایجاد شود. مردم با ابراز نارضایتی تند علیه حکومت، رو به علی (ع) آوردند.

رئیس دولت اصلاحات افزود: امام علی (ع) در این زمان استنکاف کرده و به مردم گفتند مرا رها کنید و کسی غیر از مرا بخواهید. ما به سوی آینده‌ای روان هستیم که رنگارنگی بسیار زیادی دارد و در آن دل‌ها آرام نمی‌گیرد، بر کرانه انسانی ابرهای تیره گسترده شده و راه راست مجهول است. پس بدانید اگر من تقاضای شما را اجابت کنم شما را به راهی می‌برم که می‌دانم. به اعتراض‌ها و خرده‌گیری افراد گوش نخواهم داد و آنچه حق است انجام می‌دهم. وی در عین حال اضافه کرد: حضرت علی (ع) سخنان خود را این چنین ادامه دادند که ای مردم اگر مرا رها کنید کسی چون شما یک شهروند خواهم بود و شاید شنواترین شهروند باشم که در جامعه زندگی می‌کند و هر کسی را که شما برگزینید من از او تبعیت می‌کنم. اگر من وزیر و یا مشاور شما باشم بهتر از آن است که امیر شما باشم. با این وجود مردم اصرار ورزیدند و حضرت علی (ع) امیر شدند.

رئیس بنیاد باران با اشاره به پیشنهاد خود در خصوص گفتگوی تمدن‌ها، گفت: در شرایط کنونی که تندی و خشونت و معیارهایی خلاف مبانی اسلام رخ می‌دهد می‌خواهم پیشنهادی بدهم تا راه تازه‌ای برای رفع این مشکلات و بحران‌ها باشد. ما مسلمانان مستحق یک زندگی خوب در کنار امنیت و آزادی هستیم که از آن محروم شده‌ایم. ما مستحق جامعه‌ای پیش‌رو در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستیم که ذخایر آن را چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ منابع داریم اما از آن محروم هستیم. ما مسلمانان در غنی‌ترین منطقه جهان به لحاظ ذخایر انسانی و مالی قرار داریم؛ منطقه‌ای که راهبردی‌ترین منطقه دنیا به لحاظ سیاسی و جغرافیایی است و از این رو دشمنان قصد نفوذ و تخریب در این منطقه را دارند.

رئیس دولت اصلاحات افزود: با این وجود حکومت‌های وابسته، مستبد و یا منفعل در برابر بیگانگان و دشمنان در این منطقه حضور دارند که با روش‌های خود منابع مالی منطقه را به باد می‌دهند. ما شاهد وجود اختلافات در دنیای اسلام و وجود گرایش‌های مختلف انقلابی هستیم که اگر روی کار بیایند جامعه را به تحجر می‌کشانند و اگر روی کار نیایند به خشونت و ترور وابسته می‌شوند. رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه باید به خود بیاییم، یادآور شد: اگر دچار مشکل شویم، چاره حکومت مردم‌سالار است که به حق مردم احترام بگذارد و زمینه‌ساز رشد سیاسی و اقتصادی مردم باشد و جامعه را آزاد بخواهد.

خاتمی با بیان اینکه ممکن است برخی مفاهیم چون تفکیک قوا، آزادی مدنی و حقوق بشر در گذشته مطرح نبودند ولی با تکیه بر معیارها و اصول‌ها می‌توان آنها را دریافت، افزود: ما می‌توانیم زندگی امروز خود در دنیا و جامعه امروزی را با مقتضیات زمان و بر پایه اصول و معیارها دنبال کرده و به معیارها وفادار بمانیم. امروز زندگی بشری در معرض خطر جدی است و حکومت‌های غیروابسته به مردم در حال انجام اموری هستند که منتهی به بسته شدن راه مردم می‌شود. رییس دولت اصلاحات اظهار کرد: به عنوان یک انسان کوچک پیشنهاد می‌کنم تا علی (ع) را به عنوان کسی که در زندگی فردی اخلاقی و سیاسی ابرمرد بوده است مبنای راه خود قرار دهیم که رفتار و کردار او می‌تواند یک جهت راهنما برای ما باشد.

وی همچنین خطاب به شیعیان و اهل تسنن اعلام کرد: برای برادران سنی نیز مشخص است که علی (ع) خلیفه مشروع پیامبر بوده و به اتفاق نظر مسلمانان و صحابه او یار افضل و نزدیک با پیامبر خاتم بوده است. معیار قرار دادن علی باعث می‌شود تا در برابر چه حکومتی‌های غیر مردمی و چه گروه‌های خشن یک اتحاد و وحدت بین جوامع اسلامی صورت بگیرد. خاتمی با اشاره به بخشی از خصوصیات و مواضع علی (ع) در امور حکومتی خاطرنشان کرد: از نظر ایشان رضایت مردم پایه حکومت مشروع، رای و خواست مردم، امر لازم حکومت‌ها، اهتمام به حق و حرمت مردم، دلیر خواستن و دلیر کردن مردم، نقدپذیری مسئولان، تحمل مخالفان و جلوگیری از درگیری‌ها و خشونت‌ها، نکوهش قولی و عملی استبداد، تاکید به مشورت دفاع از محرومان در این حمایت از معیارهای مهم حضرت علی در امور حکومتی بود.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: بر اساس دیگر مواضع حضرت علی (ع) دفاع از مظلومان در عین دفاع از حقوق دیگران بود. مساله‌ای که امروز تندروها در تفسیر آن فکر می‌کنند دفاع از مستضعفان و محرومان به معنای نابود کردن سرمایه داران و سرمایه‌داری است. پافشاری بر عدالت در همه جوامع از دیگر نکات مورد توجه این حضرت بود. امروز در ادبیات چپ، عدل را اقتصادی و آن هم صدقه‌ای می‌دانند در حالی که علی (ع) عدل را در همه امور و مهمتر از آن در آزادی سرنوشت و آزادی افکار و بیان مردم می‌دانست. رئیس بنیاد باران خاطرنشان کرد: مساوات در برابر قانون، اخلاق در بعد اجتماعی و مهمتر از آن در بعد سیاسی بالاخص در بین حاکمان از دیگر نکات و معیارهای مورد توجه حضرت علی بود که توجه به این معیارها و مواضع می‌تواند مبنا و الگوی خوبی برای جوامع اسلامی در امر همبستگی و اتحاد باشد.

منبع: سایت بهار نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی